Home Blogcikkek HOGYAN SKÁLÁZD AVÁLLALKOZÁSODAT KEZDŐ VÁLLALKOZÓKÉNT

HOGYAN SKÁLÁZD AVÁLLALKOZÁSODAT KEZDŐ VÁLLALKOZÓKÉNT

by Sándorfy Adrián

Vállalkozóként folyamatosan azon gondolkodunk, hogy hogyan növeljük a vállalkozásunk bevételét, profitját vagy méretét. Állandó kihívást jelent a megfelelő stratégiák, folyamatok és ötletek megtervezése és gyakorlatba ültetése, amelyek segítik majd a vállalkozásodat a következő szintre juttatni, különösen akkor ha még korábban nem csináltál ilyet. Azt azonban mindenképpen fontos szem előtt tartanod, hogy ha tervek és mérföldkövek nélkül akarod skálázni az üzletedet, akkor nem látod majd tisztán, hogy jó irányba tartasz-e és hogy vajon eredményesen csinálod-e annak lépéseit. Ilyenkor könnyen tud egyet jelenteni a skálázás azzal, hogy egyszerűen többet dolgozunk. 

Fiatal vállalkozóként mi is most érünk arra a szintre, amikor már terveznünk kell a vállalkozásaink következő életszakaszát és azt, hogy mit szeretnénk elérni. Virág Attila, Mester Tomi és én (Sándorfy Adi) is beszéltek arról a Biznisz Boyz 2020-as évi első adásában, hogy miként tervezik felépíteni az idei évüket, és milyen fókuszpontokat látnak maguk előtt ahhoz, hogy elérjék a kitűzött célokat. Igaz más-más területet képvisel mindhármuk vállalkozása, de több olyan pont is felmerült a skálázási tervek kapcsán, amelyek mind hármuknál és Nálad is fontosak lehetnek. Egy dologban egyetértettek: hatékonyságot akarnak növelni, azaz egységnyi munkaidőre nagyobb bevételt terveznek. Lássuk, milyen stratégiák segítenek ebben. 

Tűzz ki mérföldköveket

Ha már látod az előző időszak eredményeit és tisztában vagy a vállalkozásod növekedési ütemével, akkor könnyen ki tudsz tűzni olyan célokat, aminek elérésére a következő időszakban fókuszálni fogsz. Sokszor ezek a célok a bevétellel vagy a profittal hozhatók összefüggésbe, de lehetnek ezek egészen más mutatók is. Mi, a Biznisz Boyz-os fiúk mindhárman meghatároztunk ilyen mérföldköveket a 2020-as évre vonatkozóan, mind a vállalkozásainkhoz kapcsolódóan, mind a Podcast kapcsán. Ha kíváncsi vagy a pontos összegekre, akkor hallgasd meg az 39. adást a cikk alatt.

Tervezz előre és fókuszálj a legnagyobb jelentőségű folyamatokra

Nem érdemes a vállalkozásod eredményeinek növelésére koncentrálnod egyértelmű és világos tervezés nélkül. Mennyi bevételt szeretnél, mennyi munkaóra és mekkora költségek mellett? Melyik területek hatékonyságát javítva tudsz nagyobb bevételt realizálni? Több ügyfélre vagy többet fizető ügyfelekre van szükséged? Fontos, hogy tisztán felállítsd az elérni kívánt célokat és az ehhez szükséges lépéseket, feladatokat az év során, így pedig mindig lesz hova visszanyúlni, amikor nehézségek vagy akadályok kerülnek eléd az év során.

Alakíts ki sztenderd folyamatokat

Fontos, hogy azonosítani tudd azokat a szabályrendszereket, mintákat és folyamatokat, amit Neked és a csapatodnak követniük kell majd. Ez könnyítheti a munkavégzést, letisztulnak a munkafolyamatok, kevesebb meglepetés ér, és könnyebben delegálhatóak vagy kiszervezhetőek egyes feladatok, amiket jelenleg Te végzel el a cégedben és emiatt nem tudsz a növekedésre elég időt szánni.

A munkafolyamatokról készíts pontos leírást, ami alapján más is el tudja végezni a feladatokat és ami alapján meg tudod mérni egy feladat optimális időtartamát. 

Osztályozd az egyes folyamatokat aszerint, hogy mennyire fontos részét képezik a bizniszednek, mekkora a profittermelő hatásuk, és ez alapján priorizáld őket. 

Delegálj és szervezz ki feladatokat

Írd össze minden egyes feladatodat, amit te végzel és legalább egy hónapig mérd meg, hogy hány órát töltesz azokkal. Én ehhez a Harvest nevű appot használom mióta elkezdtem vállalkozni, így pontosan tudom, hogy mekkora az óradíjam az egyes projektjeimen, illetve hogy elég időt töltök-e a fontos területeken. Ezután feladatonként vizsgáld meg, hogy szükség van-e a feladat végzésére, neked kell-e megcsinálni, kiszervezhető-e némi oktatás és extra költség árán. A Te feladatod, hogy a cégedre nézve legnagyobb értéket teremtő munkát végezd, minden másnál fel kell tenni a kérdést, hogy feltétlenül muszáj-e csinálni, s ha igen, milyen kompromisszummal tudod másra bízni. 

Ezt a folyamatot rendszeresen végigcsináltatom a coaching ügyfeleimmel, és rendre kiderül, hogy havonta több tucat munkaórát lehet kiszervezni egy-egy biznisz tulajdonosánál. 

Tanuld meg elengedni

Szerintem nem tévedek nagyot, ha azt mondom hogy kezdő vállalkozóként nagyon nehezen adunk ki a kezünkből feladatokat. Mindent látni akarunk, mindenről tudni akarunk, és sokszor nem bízunk abban, hogy a csapat, akivel együtt dolgozunk vagy azok, akik segítik a munkánkat, olyan jól elvégzik majd az egyes feladatokat mint mi. Ez a hozzáállás viszont nagyban visszavetheti az üzlet növekedését. Ezzel egyrészt szétforgácsoljuk magunkat, másrészt nagyon sok fontos dologra nem lesz elég időnk. 

Ne félj átruházni a felelősséget másokra. Mint vezető vagy alapító, fontos, hogy továbbra is a nagyobb képre koncentrálj. Ha bizonyos feladatokat delegálsz, vagy kiszervezel, akkor egészen biztos, hogy több időd lesz a növekedésre és a skálázás lépéseire koncentrálni és növelni a vállalkozásod sikerességét.

Ne válj a vállalkozásod korlátjává azért, mert nem tudsz elengedni bizonyos feladatokat!

Teremts értéket és ne csak új ötleteken gondolkozz

Ha már megvannak azok a termékek vagy szolgáltatások, amelyek a vállalkozásod bevételét adják, fontos hogy szánj rájuk elég időt, és igyekezz továbbfejleszteni azokat. Hagyd, hogy a termékek, amik fejlesztésével eddig foglalkoztál, most dolgozzanak helyetted, Te pedig koncentrálj arra, hogy minél több emberhez eljuttasd a hírüket.

Ügyelj arra, hogy ne csak a profitszerzés álljon a fókuszban, hanem törekedj arra, hogy olyan értéket teremts a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz kapcsolódóan, amely hosszútávon támogatja majd az üzletedet és erősíti a márkádat. Ez lesz az alapja annak, hogy évről-évre növekedni tudjon a vállalkozásod.

Képezd magad folyamatosan

Nagyon fontos, hogy mindig szánj időt arra, hogy a meglévő tudásodat továbbfejleszd és emellett újat szerezz meg. A piac folyamatos fejlődésével és átalakulásával könnyen lekörözhetnek a versenytársaid, vagy egyszerűen nem lesz már piacképes egy idő után az a tudás, amivel a vállalkozásodat támogatni tudod. Igyekezz mindig egy lépéssel előrébb járni mint a vásárlóid, és megszerezni azt a tudást. A skálázási folyamat egyik alapköve, hogy ne ülj a babérjaidon, gondolj a következő évek kihívásaira és készítsd fel magad az újdonságokra.

A saját vállalkozásaink eredményeiről és terveinkől beszélgettünk a skálázás kapcsán a Biznisz Boyz Podcast 39. adásában, ahol kendőzetlenül beszéltünk a tavalyi bevételi számokról és az idei terveinkről is. S hogy hogyan készül a 2020-as évre Tomi, Atti és én, illetve milyen tanácsokkal láttuk el egymást a tervekre vonatkozóan, kiderül az adásból.

Ezt láttad már?

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..