Home Blogcikkek Kik jönnek ki győztesen egy válságból?

Kik jönnek ki győztesen egy válságból?

by Sándorfy Adrián

A Facebook-os zárt csoportunkban írtam egy véleménycikket és felsorolást arról, hogy milyen attitűddel rendelkező vállalkozók fognak győztesen kijönni a válságból. Bármilyen válságból, bármikor.


Remény és bizonytalanság

Senki nem látja még, hogy milyen hatásai lesznek a válságnak, meddig fog tartani. Az remélhető, hogy a vírus csillapodni fog néhány hónapon belül, talán azok a szociális megkötések, amik most lenullázzák a forgalmat az offline bizniszekben, valamilyen szinten oldódni fognak belátható időn belül.

Amit mind remélünk, hogy a gazdaság most leállt területei egy kicsit fel fognak lélegezni néhány hónapon belül. A válság hatásai ugyanakkor évekig tarthatnak. A 2008-as válság hatásai is évekig voltak érezhetők. Amerikában például 2010-ben ment csődbe a legtöbb bank – persze az más helyzet volt.

Győztesek és vesztesek

Ami viszont közös a két válságban, hogy ott is voltak, akik győztesként jöttek ki a helyzetből, akik a válság alatt építettek vagyont, akik akkor hoztak létre golyóálló vállalkozást egy új gazdasági terepen, megváltozott igényekre építve.
No, de a 2008-as (és azt követő) helyzet teljesen más volt, hiszen az üzleti értelmű győzelmet nem árnyalta egy sokakra nézve halálos betegség. Hiába nyer ugyanis valaki a tőzsdén, ha épp a szerettei vagy ő maga megbetegszik… Ki tekintené magát győztesnek, aki megszedi magát, de odaveszik, ami igazán fontos?

Más, nagyon más gödörbe csúsztunk ezúttal. Mégis, vannak olyan alapvetések, amik szerintem örök érvényűek, és egy olyan pozitív szcenárió mentén, ahol a család és a barátok nem sérülnek a vírus hatására, győzelmet hozhatnak a bátor vállalkozóknak.

Mit jelent győztesnek lenni ebben a helyzetben az én értelmezésem szerint: üzletileg olyan előnyösebb helyzetbe kerülni és azt kihasználni, ami közvetlenül a válság okozta átrendeződések következtében merülhet fel. Azaz nem “csupán” túlélni, lábon maradni, hanem többé válni. Nem “csak” üzletileg túlélni, hanem győzni akarunk. A későn gondolkodóknak az alábbi alapelvek csak a következő évek stratégiáját rajzolhatják ki…

Kik fognak szerintem győztesként kijönni a jelenlegi helyzetből (függetlenül attól, hogy 2 hónapig vagy 2 évig tart a hanyatlás)?

  • akik elfogadják, megértik, hogy semmi sem lesz ugyanolyan, mint volt. Tanulnak ebből, nem bánkódnak ezen, hanem túllépnek azonnal. Akik tisztában vannak azzal, hogy simán be kell rendezkedni arra, hogy akár trenddé is válhat, hogy tízévente válság és káosz jön, addig ismeretlen formában.
  • akik időben gondolkodtak és megfelelő mennyiségű tartalékot képeztek, mert tudták/érezték, hogy felívelő gazdasági helyzetben is tartalékolni kell. Emellett diverzfikáltak és likvid formában tartották a pénzüket, többféle valutában, több szolgáltatónál, többféle pénzügyi termékben. Akik értik a pénzügyi piacok működését, és a megfelelő pillanatban képesek likvid (szabadon mozdítható) tőkével belépni a piacokra.
  • akik az elmúlt éveket hardcore önfejlesztéssel töltötték és olyan szakmai és mentális alapokkal rendelkeznek, amik bármilyen fordulatban hasznosítható tudást/hozzáállást jelentenek. Akik pozitívan, higgadtan reagálnak, hosszú távra gondolkoznak, nem pánikolnak, fenntartható megoldásokat építenek ki, nem kapkodnak. Akik nem hagyják, hogy a félelmeik határozzák meg a döntéseiket.
  • akik olyan termékkel/szolgáltatással rendelkeznek, ami valóban szükséges az embereknek mindenkor, minden helyzetben, vagy kis erőfeszítéssel átalakíthatók az épp aktuális igények szerint. Akik adaptálódnak a megváltozó vásárlói igényekhez. Akik ki tudják szolgálni a megmaradó kereslet minden szintjét az adott közönségnek megfelelő árú termékekkel/szolgáltatásokkal (lásd: termékpiramis)
  • akik idejében felfogták, hogy muszáj képesnek lenni online értékesíteni, bármit is áruljanak. Ehhez kiépített online rendszereik vannak, amiken keresztül teljes értékűen nyújthatók a szolgáltatások.
  • akik masszív figyelmet szentelnek a meglévő ügyfeleik megtartására és erőn felüli magasabb szintű kiszolgálására, nem csak válsághelyzetben, hanem békeidőben is így tettek. Most koppannak azok a szolgáltatók, akik a keresleti piacból éltek eddig, és belefért közepes szolgáltatást megbízhatatlan ügyfélkezeléssel nyújtani
  • akik több lábon állnak (akár több piacon, akár ugyanott többféle szolgáltatással) és a rendszereikben kidolgozott folyamataik vannak. Akik ezáltal fölfelé és lefelé is skálázható modellekben dolgoznak, így azonnal reagálni tudnak a csökkenő, majd növekvő keresletre
  • akik olyan vevőkre koncentrálnak, akiknek jelenleg is van elegendő megtakarítása, elkölthető jövedelme és akik fejlődni akarnak, és ehhez nem állítják le a költéseiket, mert tudják, hogy most ők is győztesként jöhetnek ki a helyzetből, például egy új tudás elsajátításával
  • akik folyamatosan figyelnek a piacra és keresik azokat a helyzeteket, ahol egy fenntarthatatlan modellel rendelkező szereplő kiesik a piacról, mert itt egy másik modellel alternatívát tudnak a piacnak kínálni
  • akik racionalizálni tudják a saját költségeiket, mert pontosan tudják, mire mennyit költenek, mind egyéni, mind vállalkozói szinten
  • akik olyan környezetet teremtenek a vállalkozásukban, amiben a piacon rövidesen felszabaduló állásukat vesztett szakértőket fel tudják szívni. Ehhez megvan a megfelelő tőkéjük, toborzási, kiválasztási és betanítási folyamatuk. Eleve: vannak leírt folyamataik, amik átadhatók és megtaníthatók
  • akik masszív profitabilitásra építették a vállalkozásukat. Akik nem a fenntarthatatlan, minden áron történő növekedésre játszottak, amit sokszor hitelekkel tettek finanszírozhatóvá. Akik profitból növekedtek, és emellett is figyeltek a megfelelő tőketartalék felhalmozására.
  • akik kontrollálni tudják a termékeik/szolgáltatásaik előállítási folyamatát (saját gyártás, saját szellemi termék), nem függnek olyan szolgáltatóktól, akiknek a kiesése ellehetetleníti a kereskedést
  • akik fúzionálnak más vállalkozókkal komplementer erősségek, közönségek, kapacitások és piacok terén, és aktívan kihasználják ezeket a szinergiákat a megfelelő termék/szolgáltatás létrehozására és célbajuttatására
  • akik rendelkeznek minden eshetőségre pénzügyi és operációs tervvel, vészforgatókönyvvel, hogy ne a vész bekövetkeztekor kelljen kitalálniuk a következő lépést.
  • akik valódi teljesítményt nyújtó emberekkel dolgoznak, akiknek nem az idejükért fizetnek. Akik teljesítményarányos szemléletben dolgoznak a kollégákkal. Akik lojalitást építettek a kollégáikban, akik közös értékrend mentén építették fel a csapatukat.
  • akik közösségekben gondolkodnak, rendelkeznek egy valódi, minőségi, értékalapú énmárkával és ehhez megvan a megfelelő közönségük. Komolyan vették az értékadás fontosságát és éveket tettek egy olyan közösség felépítésébe, ahol szakértői státusszal rendelkeznek a szakterületükön.
  • akik mesteri szinten értik az értékesítés pszcihológiáját, tudnak szóban és írásban eladni, ehhez ismerik az elérhető legmodernebb eszközöket, több évnyi tapasztalattal rendelkeznek e téren.

Bolya Imre

Azt vallom, hogy 80%-ban a mindseteden, és csak 20%-ban múlik a stratégiádon az, hogy győztesként vagy vesztesként jössz ki a válságból. Trénerként rájöttem arra, hogy a meglévő ügyfeleim kiszolgálása az első a megváltozott helyzetben, ezentúl pedig ez egy tökéletes időszak a megújulásra és az innovációra. A vírus előtt élő tréningeken segítettem abban, hogy bárki magabiztossá váljon rekord idő alatt előadóként. Ma pedig abban támogatok elsősorban cégeket, hogy a munkatársaik online kollaborációs platformokon is tudjanak profin előadni, hatékonyan megbeszélést vezetni, eredményesen értékesítani vagyis karizmatikusan szerepelni. Hálás vagyok a koronavírusnak, mert rávilágított arra, hogy nemcsak offline, hanem online is lehet valaki karizmatikus.
https://karizma.hu

Dallos Zoltán

Az evolúció során nem a legerősebb fajok éltek túl, hanem azok, akik a legjobban tudtak alkalmazkodni a megváltozott környezethez. Ez a hasonlat igaz a gazdasági válságokra is, azok jönnek ki belőle győztesként, akik a gyorsan és hatékonyan adaptálódnak a megváltozott piaci viszonyokhoz. Már 2 hét után látszik, hogy olyan lehetőségeket hozott nekünk, amikre eddig nem gondoltunk, vagy nem ebben a formában. Jelenleg online előadásokat tartunk amivel két hét alatt 50%-al növeltük az adatbázisunk méretét, és hozzá igazítottuk a sales folyamatainkat. Új termékeket fejlesztünk, amire a jelenlegi helyzet “kényszerített rá“, de mégis hosszú távon be tudjuk építeni a vállalkozásba.
Dallos Zoltán, az Alkalmazottból Vállalkozó c. könyvszerzője 

https://alkalmazottbolvallalkozo.hu/

Mészáros Bea

Én három kulcsfogalmat emelnék ki: fegyelem, realitás, előrelátás. Bár véleményem szerint ezek nem csak krízishelyzetben, hanem a mindennapokban is nagyon fontos attitűdök a sikerhez. Fegyelem alatt értem első sorban a pénzügyi fegyelmet, ahogy Adi is írta, mind a saját magán kasszánkban, mind a vállalkozásunkban mindig tartalékolni kell. Mégpedig likviden, diverzifikáltan és főként KÖTELEZŐEN, a bevételek min. 10-20%-át. Reálisan kell kezelni a helyzetet, nem szabad sem alul, sem túl reagálni. Ilyen váratlan és mindent felforgató helyzetben rendkívül nehéz a döntéshozás, így én a gyors, nagyon gyakori és rendszeres, ám egyszerre kis léptékű változtatásokban hiszek, azokat a legkönnyebb koordinálni. Előrelátás: a stratégiai gondolkodás egy vezető egyik legfontosabb erénye, a jelenben csak megvalósítjuk a korábban felépített stratégiát. Mindig előre kell gondolkodni, számolni a saját és környezetünk tetteinek következményével és ezt átgondolva tudatosan, lépésről-lépésre haladni céljaink felé.
https://mindea.hu/

Mándó Milán

Kik fognak kijönni győztesen a válságból? Már most látni, hogy a legnagyobb nyertesei a válságnak a digitális megoldások. Legyen az egy videóplatform, vagy weboldal-szerkesztő, online képszerkesztő, CRM szoftver. A vállalkozások felfedezték jobban a digitális termékek adta lehetőségeket, megtanultak keresni közöttük, és ezután még nyitottabbak lesznek irántuk. Ha most gondolkodnék új termékben, egészen biztosan valamilyen SaaS megoldással, digitális termékkel rukkolnék elő. Hm.. Megyek is alkotni egyet!
https://minner.hu/online-vallalkozas-termek-letrehozasa-keves-tokevel-esettanulmany-1-resz-podcast/

Pál Zoltán Gábor

Alapvetően azt látni kell, hogy gazdasági és életviteli hatását tekintve gyakorlatilag háborús állapotokat élünk meg, és ezt nincs miért szépítenünk. A lendületvállalkozások, és az utóbbi 10 évben félretenni képtelen cégek idejének végleg vége – szerencsére -, és a jelen környezet lehetőséget teremt a marketing mázzal nem rendelkező, vagy amögött tartalommal is bíró cégek számára, hogy előtérbe kerüljenek. Aki ezt a válságot túléli, azokra biztosan igazak lesznek a következők:
1: a jelen környezetben is innovál, fejleszt, fejlődik, mind szervezetileg és szolgáltatás / termék fronton is. 2: a termékének hozzáadott, jól mérhető értéke és hatékonysága van, amit az ügyfele ki tud aknázni. 3: pénzügyeleg edukált, jól tervező és felkészült cég.
Fentiek a kkv szektor 75%-ára nem igazak, így akik kicsit is komolyan gondolják a középtávú terveiket, két dologra kell koncentrálniuk: a túlélésre és a felelős tervezésre. Ha ez megvan, akkor a kapacitásaikat, folyamataikat kell drámaian fejleszteniük, mert a válság után ezek a szolgáltatók fognak a megüresedett helyekre is belépni, és kiszolgálni a felmerülő igényeket, ami egy felkészült cég esetében nagyon nagy fejlődési potenciál.

https://alhconsulting.hu/

Papp Gábor

A jelenlegi válság alapvetően érint több iparágat is. De szerintem három fő részre kell őket osztani, hogy tisztán lássunk. Első kategóriában vannak azok, akiket lenullázott a válság és nincs igazán digitális kilábalási lehetőségük: ilyen a legtöbb fizikai szolgáltató, szépségszalon, étterem, játszóház, cukrászda stb. Sok ilyen szereplő nem tudja digitalizálni a szolgáltatását vagy más csatornára átköltöztetni, ezért nekik kivárásra és túlélésre kell játszaniuk. Második kategóriában vannak azok, akiknek a digitális átállás vagy “digitális kiegészítés” egyfajta mentőöv. Ők próbálnak online menekülni, ilyen az a kifőzde vagy étterem, aki most online rendelésben és kiszállításban próbál utazni és ehhez pedig digitális megoldást vesz igénybe (pl weboldalt fejleszt). Vagy azok akik épp online élettérbe költöztetik a cég egy részét (például oktatás vagy tanácsadás téren). A harmadik részbe pedig a nyertesek sorolhatóak. És nem is feltétlen azok, akik olyan termékeket árulnak, amikre most online épp nagy a kereslet (kézfertőtlenítő, kenyérsütő), mert nekik lokálisan most ugyan jól megy, de hosszú távon azok lesznek a valódi nyertesek, akik a megváltozott szokásokat és igényeket már most infrastruktúrával látják el (pl Zoom, remote munkavégzést biztosító eszközök) vagy ráfeküdnek azokra a megoldásokra, amiket online is lehet csinálni. Ilyen terület a digitális oktatás vagy épp az ecommerce világa, legyen szó egy sima webáruházról vagy dropshippingről.
https://pappgab.com

Erdőssy Gellért

A mostani helyzetből az fog kijönni győztesként, aki képes megújulni és alkalmazkodni. Ez az a pillanat, amikor le kell számolni a képzeletbeli korlátokkal: itt az ideje a régen halogatott – sokszor kényelmetlen, de annál hasznosabb – lépéseket megtenni a sikerért. Rengeteg dolog van, amit nem tudunk kontrollálni, de az, hogy milyen keményen dolgozunk az nincs közötte. Rajtad múlik.
https://www.cvshark.hu/

Szántó Péter

Habár a múlton nem lehet változtatni, de mégis azok tudnak könnyebben érvényesülni egy ilyen helyzet alatt, akik több éve elkezdték már az alapozást. A hozzáállásukban tudatosították, hogy nem mindig düböröghet a gazdaság és jöhet bármilyen vis major – gazdasági válság, járvány, háború -, minimum agyban felkészültek. Furcsának tűnhet ez a hozzállás, pedig ókorig vezethető vissza ez a filozófia, ami nem más, mint a sztoicizmus. Annyira keveset tudunk az életről ezért sokszor nem is tudjuk, hogy valójában mi számít jónak vagy rossznak. Tanuljunk meg a veszteség és nyereség mentén gondolkozni. Azok sincsenek veszett helyzetben, akik nem voltak ilyen előrelátóak. Tegyük fel magunknak a kérdést, hogy miként tudjuk ezt a következő időszakot a legproduktívabbá tenni? Ahogyan Mandela sem úgy tekintet a börtönben töltött hosszú éveire, mint egy túlélendő időszakra. Annyit mondott róla, hogy felkészült. Készüljünk fel mi is a válságot követő időszakra: hagyjuk magunkat lelassulni, értékelni az élet puritán voltát. Nézzünk magunkba és nyomjunk egy reset gombot: mi az ami most és a közeli jövőben fontos számunkra, mi tölt el minket boldosgággal? Fejlesszük magunkat ilyen irányba. Ezt tehetjük könyvek, online kurzusok vagy akár a network-ünk bővítése által. Keressük meg az általunk érdekesnek talált iparágak véleményvezéreit, kövessük őket, vegyük fel a kapcsolatot akár velük vagy csatlakozzunk a körülöttük lévő közösségbe. Ezek megfogható és apró lépések. Nem kell egyből tudnunk a végállomást, hiszen ez az út közben kristályozódik majd ki. Számomra egy ilyen lépés egy online képzés létrehozása a produktivitás területén. Konkrétan, milyen apró lépéseket tehetünk, valamint hogyan alakíthatjuk a personal brandünket, azért, hogy elérjük céljainkat.
https://www.szanto.co/

Ezt láttad már?

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..