Home Blogcikkek Hogyan játsszuk a ”karrier” nevű társasjátékot?

Hogyan játsszuk a ”karrier” nevű társasjátékot?

by Biznisz Boyz
Olvasási idő: 10 perc | A vendégcikk szerzője: Marjai Viktor, irodista.hu

Mi kell egy jó társasjátékhoz? Kell egy cél, egy játéktábla, szabályok, gyűjthető pontok, eredmények mérése.

A “karrierépítés” című össznépi játék is ugyanígy épül fel, ehhez adnék néhány támpontot, hogy minél sikeresebb lehess benne 🙂

Cél: minél feljebb kerülni a képzeletbeli játékunkban. Ezt többféleképpen tudod megtenni, a szabályok betartása mellett lehet szinteket lépni.

Gyűjthető pontok:

  • Tapasztalati pontok: ezt főleg a “hardskillek” befolyásolják, a munkád során megszerzett, és a különböző képzéseken elsajátított tudás és munkatapasztalat
  • Kiegészítő pontok: ide kerülnek a “softskillek” fejlesztésével szerezhető extra pontok. A két legfontosabb érték, hogy mennyire tudod bemutatni, “eladni” a tudásod, és mekkora kapcsolati hálót tudsz építeni
  • Bevételi pontok: A fenti két ponttól erősen függ, mekkora havi/éves bevételre tudsz szert tenni (alapbér, bónuszok, megbízási díj, stb.)

Játéktábla:

A multis hierarchiáról ebben a cikkben olvashatsz bővebben:

https://irodista.hu/multis-hierarchia/


Pályakezdő

  • Tapasztalati pont: alacsony
  • Kiegészítő pont: alacsony
  • Bevételi pont: alacsony

Ez a start mező, innen indul a játék. Frissen kikerülve az egyetemről (esetleg menet közben kilépve a rendszerből) még kevés munkatapasztalat áll rendelkezésre, emiatt a szakmai network sem túl nagy még.

Innen a cél, hogy minél gyorsabban, minél több pontot szedjünk össze, hogy következő szintre juthass. Nyitott hozzáállással, tanulási vággyal sokat lehet profitálni.

Továbblépési lehetőségek: generalista, vagy specialista irányba elindulás


Generalista

  • Tapasztalati pont: alacsony/közepes
  • Kiegészítő pont: közepes
  • Bevételi pont: alacsony/közepes

Több területhez is ért valamennyire, de nem mélyül egy egyik témában sem. Aki generalista szeretne lenni egy adott területen, annak minél többféle ismeretet és tapasztalatot kell összegyűjteni egy adott témakörön belül, hiszen pont ez adja az előnyét, hogy összefüggéseiben látja a dolgot, nem merül el a részletekben.

Ilyen lehet mondjuk az a könyvelő, aki KKV-kal foglalkozik. Minden olyan témát ismernie kell (adózás, számlák kezelése, NAV bejelentések), ami egy vállalkozás életében felmerülhet, de nem kell mélyen beleásnia magát egyik témába sem.

Továbblépési lehetősége lehet (amennyiben szeretne továbblépni, nem mindig merül fel) ha T-szintű szakértővé képzi tovább magát (T-szakértőről később írok még bővebben).

Mivel sok féle témával foglalkozik, így nagyobb esélye van komoly kapcsolati hálót építeni, amennyiben ezt tudatosan csinálja.


Specialista

Egy adott téma szakértője. Évek óta ezzel foglalkozik, mindent tud az adott témakörben, de azon túl nem nagyon vannak ismeretei.

  • Tapasztalati pont: közepes
  • Kiegészítő pont: alacsony/közepes
  • Bevételi pont: közepes

Ha az ember egy multihoz/nagyvállalathoz szegődik, hamar a specializálódás irányába kell, hogy induljon, mert az a cég elvárása hogy egy-két témának legyél magas szintű szakértője, de ami azon túl van, azzal lehetőleg ne foglalkozz 🙂

Például multis könyvelő nem fog minden témakörrel foglalkozni, hanem mondjuk tárgyi eszköz könyvelő lesz, és SAP-val dolgozik. Ebben az esetben a tárgyi eszközök könyveléséről mindent ismernie kell, valamint az SAP adott moduljának minden kis finomságát, ami a munkája elvégezéséhez szükséges. De mondjuk a nagyvállalati adózásban már nem lesz képben, ahogy mondjuk egy multis adózási szakértőnek kell lennie.

Mivel csak egy nagyon szűk területtel foglalkozik, így kevesebb cégen belüli kapcsolatépítésre van lehetősége (ami persze tudatos, és kemény munkával építhető így is).


Szintlépés I. verzió: T-szintű szakértő

  • Tapasztalati pont: magas
  • Kiegészítő pont: közepes/magas
  • Bevételi pont: közepes/magas

T-szintű szakértői fogalommal Papp Gáborral (thepitch.hu) készült interjúban, és egy általa írt cikkben találkoztam először (linkek: Tacit project Papp Gábor interjú: link , blogbejegyzés a thepitch.hu oldalról: link)

A képzeletbeli “T” vonal vízszintes része a generalista témákat jelöli, a függőleges pedig azt az egy-két témát, amiben specialistaként komoly és mély szaktudásra tett valaki szert.

Ilyen szakértő lehet, pl. egy üzleti elemző, aki már sokféle problémával, megoldással találkozott már, az évek alatt komoly eszköztárra tett szert. Ezen belül pedig egy vagy két témában nagyon profivá vált (pl. egy adott banki alaprendszer)

De ugyanilyen lehet az az IT projektvezető, aki mögött már jópár sikeres és sikertelen projekt van, és már nem tudják meglepni szinte semmivel 🙂

Hogyan válhatsz T-szakértővé?

Próbálj ki több minél területet, ismerkedj meg 6-8 témával és témakörön belül (pl. marketing, programozás, kontrolling), legyen egy magas szintű rálátásod a szakterületedre. Ha ezek közül egy-két dolog megtetszik, abba ásd bele magad nagyon mélyen, válj a téma szakértőjévé.

Az ilyen szakemberek nagyon keresettek, komoly kapcsolati hálót tudnak építeni, és akár egy vezetői szintű fizetést is el tudnak érni a menedzseri felelősség nélkül is 🙂


Szintlépés II. verzió – Középvezető

  • Tapasztalati pont: magas
  • Kiegészítő pont: magas
  • Bevételi pont: magas

Sok multi irodista legfőbb célja, hogy feljebb lépjen a ranglistán, és középvezető lehessen (én is erre hajtottam évekig, de mivel sajnos a Kiegészítő pontok gyűjtésére nem fektettem elég energiát, eddig nem jött össze).

Ez már valóban komoly szintlépés a karrierépítős kis játékunkban. Eddig lehetett előrehaladni akkor is, ha csak a tapasztalati pontokra gyúrtunk, innentől viszont egészen új fajta képességekre és tudásra is szükség lesz.

Először is továbbra is kiváló szakembernek kell lenned, és értened kell a szakmai részhez is, mivel az esetek nagy részében a szakértőkből lesznek a vezetők (bár ez nem mindig működik jól, lásd a Peter-elvről írt cikkem. )

Persze ez nem azt jelenti, hogy csak T-szakértőként, vagy specialistaként lehet feljebb lépni, csupán azt, hogy én főleg ezt láttam eddig. Mivel a generalistának nagyobb esélye van kapcsolati hálót építeni, ezért erre alapozva, és kiváló munkát végezve hasonló esélye van a multis játéktábla következő szintjére lépni.

Úgy gondolom, hogy ez az egyik legnehezebb pozíció egy multinál. Ugyanis egy középvezető egyszerre dolgozó és vezető. Ugyanúgy részt vesz a napi, operatív feladatokban, mindenről tudnia kell. Ezzel párhuzamosan az alá tartozó munkatársak feladatait is meg kell határoznia, azt ellenőrzi, szakmailag támogatja. Mindezeken túl pedig jelentéseket készít a felette álló vezetőnek, prezentációkat gyárt a területe működéséről, eredményeiről.

Nem csak az operatív, hanem a stratégiai munkában is részt kell venniük. Idejük nagy részét megbeszéléseken töltik, egyeztetnek, tárgyalnak, terveket dolgoznak ki, majd ezt a beosztottjainak továbbadják, oktatják őket.

Arról nem is beszélve, hogy ha a normál napi munka mellett a cégben elindul egy új projekt, ami az adott területet is érinti, abban a projektben nekik is részt kell venniük, kidolgozni, véleményezni, majd teljes mellszélességgel támogatni, és a kollégákat motiválni arra, hogy dolgozzanak lelkesen a rendes munkájuk mellett az adott projektben is.

E miatt a kettősség miatt könnyen bele lehet csúszni, hogy 10-12 órát dolgozik, de ha lelkiismeretes, és komolyan veszi a munkáját, akkor még ennyi idő sem elég.

Ezt akkor tudja csak elkerülni az ember, ha megtanul NEM-et mondani. Mert aki minden feladatot elvállal, amit felülről rásóznak, az hamar túlterheli magát is, és a csapatát is. Aki viszont tudja, mikor kell egy feladatot elvállalni, és mikor nem muszáj, az normális keretek között tudja tartani a saját, és az osztálya munkaidejét is!


Átlépés egy másik pályára: szabadúszó / vállalkozó

  • Tapasztalati pont: közepes/magas
  • Kiegészítő pont: magas
  • Bevételi pont: közepes/magas

A karrierépítős játékunk szinte bármelyik lépcsőfokán felmerülhet, hogy elég volt a multis mókuskerékből, a főnökből, értelmetlen bürokráciából, hogy nem magadnak osztod be az idődet, stb.

Ha valamiben remek szakember vagy, és ez a piacon is értékes tudás, akkor átléphetsz a szabadúszók világába. Ekkor ugyanúgy a szaktudásod adod el, mint alkalmazottként, de nem havi fix fizutért egy cégben, hanem több ügyfélnek megbízási díjért.

Azonban az, hogy kiváló szakember vagy, még kevés ahhoz, hogy jó vállalkozó legyél. Ekkor a meglévő tudásod mellé rengeteg új dolgot is meg kell tanulnod (tehát ugyanúgy T-szintű szakértővé kell válnod, de a “T” szárára újfajta képességeknek, tudásnak kell kerülnie.)

Eddig viszonylag védett burokban voltál alkalmazottként, és nem kellett az alábbi dolgokkal foglalkoznod:

  • Marketing
  • Ügyfélszerzés, eladás
  • Könyvelés, adminisztráció
  • Időgazdálkodás, projektvezetés

Előnye viszont, hogy akkor dolgozol, mikor szeretnél, és a bevételre is nagyobb ráhatásod van (ha több az ügyfél, több a bevétel, míg alkalmazottként ez nem változik)

Hátránya a bizonytalanság, nincsen hó elején fixen érkező pénz, és ha épp nem dolgozol, mert szabadságon vagy, akkor nincsen bevétel sem.

Ha érdekel, hogy válhatsz alkalmazottból vállalkozóvá, a Biznisz Boyz-ból Sándorfy Adi kifejezetten ilyen témában segít mentorként vállalkozni vágyóknak. Itt tudod megnézni, hogy zajlik nála a biznisz coaching.

Ha ügyesen tudod menedzselni a munkahelyi feladatait (csak annyit vállalsz el, amennyit muszáj, de azt kiváló minőségben elvégzed, és eredményesen is prezentálod), akkor főállásod mellett el lehet kezdeni építeni a szabadúszó karriered. Mert weboldalt készíteni/készíttetni lehet munka előtt és után. A leendő ügyfeleiddel tudsz szintén reggel vagy este találkozni (a meetupok nagyrésze is esti órákban kezdődik).

Ezzel kevés kockázattal ki tudod próbálni, hogy neked való ez a fajta munka, és nem kell egyből otthagyni a biztos állást, és vakon beleugrani az ismeretlenbe.


Azok a fránya emberi tényezők

Sajnos sokszor a játékon kívüli tényezők is befolyásolják, hogy tudunk lépkedni a képzeletbeli játékasztalon. Ha nem vagy szimpatikus a főnöködnek, ha a belső céges politika éppen más irányokat vesz, vagy pedig épp nagy átalakulásban van a cég (erről a témáról bővebben itt írtam: Semmi sem állandó), akkor hiába teszel meg mindent, nem biztos hogy egyről a kettőre tudsz lépni. Ilyenkor vagy kivársz kicsit, vagy keresel más lehetőséget, esetleg addig több energiát teszel az önfejlesztésbe, hogy növeld a piaci értéked.


Mi a sikeres karrier képlete?

Az eddig leírtak mentén alapvetően három tényezőn múlik a karriered sikere (persze ez csak a rész, amire ráhatásod van, a külső körülményeket is most nem vesszük figyelembe):

Eredményes Karrier Faktor = Szakmai tudásod, tapasztalatod * sales képességed * szakmai kapcsolatrendszered ereje

Vegyük sorra ezeket a tényezőket:

  • Szakmai tudás, tapasztalat
    • Ide tartoznak a hardskill-ek, szakmai tudás és tapasztalat, különböző programok, szoftverek, eljárások, szabályok, módszertanok ismerete
  • Eredményeid “eladása”, önmagad hatékony képviselete
    • Tanácsadó koromban azt tanultam meg, hogy a munka 60% sales, csak a maradék 40% a tényleges munka. Ez minden munkakörben igaz, akkor is ha tárgyi eszköz könyvelő vagy, és akkor is ha vezető. Hiába végzed jól a munkád, ha arról senki sem tud. Ezért meg kell tanulnod jól “eladni” az eredményeid, hatásosan prezentálni a heti státuszon, stb.
  • Szakmai kapcsolatrendszered ereje
    • A kapcsolatrendszered nagysága és minősége legalább annyira meghatározó a karrierépítésben, mint a másik két tényező. A network építés egy nehéz és fárasztó munka, energiát igényel, de hosszú távon meghálálja magát. Építhetsz kapcsolatokat cégen belül kollégáiddal, más osztályok dolgozóival, pl. közös ebéd/kávézás során, vagy céges eseményeken (karácsonyi bulin nem csak enni és inni lehet ám). Cégen kívüli hálódat különböző szakmai rendezvényeken, meetupokon, konferenciákon lehet bővíteni.

Ahogy láthattad, a karrierfaktor nem egy összeg, hanem egy szorzat!

Tehát hiába nagyon erős az egyik tényeződ, ha egy másik szinte nulla, akkor az lehúzza az egész eredményt!

Emiatt sajnos nem elég csak a szakmai részre, a hardskill-ekre koncentrálnod. Hiába vagy te a világon a legjobb szakember, ha ezt nem tudod főnökeidnek, kollégáidnak “eladni”, bemutatni, akkor senki sem fogja tudni, és nem a te neved fog felmerülni a következő előreléptetésnél, fizetésemelésnél, bónusznál

Ugyanígy fontos a network építés. Akinek nagyobb a szakmai hálózata, az előbb fog értesülni (vagy egyáltalán értesülni) egy jobb lehetőségről, változásról, érdekes projektről, vagy egy másik cégnél egy olyan állásról, amit pont neked találtak ki…


Tetszett a cikk?

Kövesd az Irodista Facebook oldalt.

Kérdésed, észrevételed van? Az alábbi oldalon tudsz nekem írni: Irodista elérhetőség


Sok sikert a karrierépítős társasjátékhoz! 🙂

Ezt láttad már?

Leave a Comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..