Olvasási idő: 20 perc | A vendégcikk szerzője: Martincsek Zsolt, martincsekzsolt.hu
Még 2019. február végén érkezett meg az ajánlatkérő email a Fanti lufi és partykellék webshop tulajdonosától, vagyis valójában elsőnek megakadt és nem jutott el hozzám a levél.
Nem továbbította a tárhelyszolgáltató (kb. ez volt az egyetlen eset azóta is), de az érdeklődő nem adta fel, és küldött még egy emailt, ami már megérkezett. Így érdeklődőből pár email váltása után ügyfél lett. 🙂
A megbízás az volt, hogy az organikusan érkezők számát növeljem meg, mert akkor várhatóan több vásárlás is lesz. Ez részben igaz, de később látni fogod, hogy a bevétel és megrendelések duplázásához nem csak több látogatót kellett hozni a weboldalra…
Itt látható a legfontosabb eredmény, amit pár hónap alatt értem el, a megrendelések és a bevétel 157%-os növekedése (2019. márc.01. – aug. 31.) :
Az organikus forgalom így növekedett 82%-kal (2019. márc.01. – aug. 31.):
Kezdetek:
Pár infó, amit tudni kell a webshopról:
- Nem új weboldal, pár éve már üzemel a webshop
- A weboldal motorja: Shoprenter
- A forgalom jelentős része organikusan, Google keresésekből érkezik.
Az ügyfél kérése az volt, hogy az organikus forgalom növekedjen, több potenciális látogató, és ezzel több vevő érkezzen a Google-ből.
Én viszont úgy láttam, hogy az organikus forgalom növelése nem lesz elég, a konverziós arány nem volt valami jó, sőt, átlagon aluli volt, így webergonómiai fejlesztésekben is kellett segítenem.
A webergonómia, a UX fejlesztése nem biztos, hogy a SEO szakember feladata.
Én viszont dolgoztam korábban egy (milliárdos árbevételű) webshopnál is, és ott sokat tanultam az online marketing több területéről, amelyek növelték a forgalmat.
Minimum fél évre szerződtünk, ami keresőoptimalizálás megbízás esetén egy minimális időtáv, gyakori az 1 éves szerződéskötés is. Persze itt nem egy auditot vagy SEO stratégiát kértek, hanem kivitelezést is, főleg on-page keresőoptimalizálásra fókuszálva.
SEO audit
Népszerű a SEO audit szolgáltatás, sokan vesznek egy-egy ilyen többoldalas dokumentumot ügynökségektől, szakemberektől. Tapasztalatom, hogy ezek dokumentumok nem kerülnek megvalósításra, mivel sok esetben a vállalkozás vezetője nem is igazán érti meg, és a beállításokhoz is hiányzik a tudás és a tapasztalat.
Olyan, mint amikor valamit meg szeretnénk szerelni, de nincs tapasztalatunk a barkácsolásban, ott az útmutató cikk vagy a Youtube videó, de csak nem jön össze, vagy nem olyan lesz a végeredmény…
Esetleg abban az esetben működhet, ha van a cégnél marketinges, aki ért a weboldal beállításaihoz, meg fogja írni a meta címeket és leírásokat, fel tudja tölteni tartalommal az oldalt, tehát végig tud menni a SEO audit javaslatain…
A Moz.com oldalán jelent meg egy cikk ezzel a címmel: “Goodbye, Generic SEO Audit – Say Hello to Customization & Prioritization”, vagyis elköszönhetünk az általános SEO audittól, és kezdjünk inkább testreszabást és priorizációt használni.
Én is ezt alkalmaztam a 6 hónap alatt a Fanti webshopnál, és hatékonyan is működött!
Azért is, mert rengeteg a termék, a termékkategória, és ezzel együtt nagyon sok kulcsszó is van.
Nem lehet mindennel foglalkozni, mert ennek van egy előre bekalkulált havidíja, akár óraszáma is, és ezt 6 hónapra kell beosztani.
Technikailag egy ilyen kész rendszerbe nemigen lehet belenyúlni, így itt a technikai SEO audit rögtön háttérbe szorult (míg ez egy egyedi fejlesztésű weboldalnál az első szokott lenni…).
Prioritást fel kellett felállítani. Sok olyan termékkategória volt, amelyre keresnek a Google-ben.
A prioritások megállapításánál azzal kezdtem, hogy első körben az ügyféltől kértem olyan termékkategóriák megadását, amelyeket folyamatosan tud értékesíteni, jó a profit rajtuk, üzletileg tényleg megéri árulni, valamint egész évben vásárolják a vevők.
A szezonalitás is egy fontos tényező volt a feladatok sorrendjének megállapításához.
Vannak ugyanis olyan termékek, termékkategóriák, amelyekre az évben egy vagy két hónapban keresnek csak. A farsang és a Halloween például tipikusan ilyen.(A kulcsszókutatás résznél később erről többet is írok.)
Google Search Console és Google Analytics
Szerencsére a Google Search Console már régebb óta be volt állítva az oldalhoz. Ez sajnos a legtöbb esetben nem jellemző, pedig a Search Console integrálását és beállítását nem nehéz elvégezni.
Egy több ideje működő weboldalnál az elejétől beállított Search Console fiók sok hasznos infót tud adni a SEO szakembernek.
Meg lehet nézni, hogy milyen kulcsszavakra, kifejezésekre jelenik meg az oldalad a Google-ben, mennyien kattintanak át, mi az átlagos helyezésed, és mindezt 16 hónapra visszamenőleg láthatod.
Megnézheted a backlinkjeidet is, hogy mely oldalakról hivatkoznak rád. Az indexelt oldalaidat és a nem működő oldalakat is megjeleníti a rendszer, valamint figyelmeztet a technikai hibákra, amelyek hátrányosan érinthetik a keresőoptimalizálást.
Én keresőoptimalizálást a Search Console beállítása nélkül nem kezdek el, és szerintem egy SEO szakember nem is dolgozhat enélkül!
A Google Analytics eszközt az esetek nagy részében integrálják a weboldalhoz.
Itt azt lehet például megnézni, hogy honnan érkeznek a látogatók. SEO szempontból fontos, hogy mennyi időt töltenek el a látogatók az oldalon, és mely aloldalakról fordulnak sokan vissza.
Ez fontos eszköz a keresőoptimalizálás eredményének követéséhez is, az organikus forgalom növekedése könnyen nyomon követhető.
Kulcsszókutatás
Ahogy korábban is írtam, a prioritás és a testreszabás fontos volt, ezért a kulcsszókutatást sem úgy végeztem, hogy egy több száz kulcsszóból felállított listát készítettem.
Az ügyfél megadta azokat a termékkategóriákat, amelyeket üzeltileg megéri értékesíteni.
Ezekre végeztem el a kulcsszókutatást, megnéztem a webshopot, hogy jelenleg hol rangsorol a Google keresési találatai között.
Kulcsszókutatásnál a keresések számánál ne az átlagot nézzük, hanem a hónapok elosztását, mert így nagyon más képet fogunk kapni.
A szezonalitás erősen jelen van. Olyan termékkategóriák vannak a webshopban, amelyeket az évben csak 1-2 hónapban értékesítenek, a látogatók a Google keresőbe is csak ekkor írják be a kulcsszavakat, kifejezéseket:
Ezért márciusban nem a farsanghoz kapcsolódó termékek keresőoptimalizálásával kezdtem, hanem inkább a lány- és legénybúcsús termékekkel, amelyeknek a fő szezonja a nyári hónapok.
Kijelöltünk tehát pár termékkategóriát, amelyekre még több látogatót lehet hozni a Google keresőből, üzletileg megfelelő ezeket értékesíteni, és szezonalitása is van a következő 6 hónapban.
A kulcsszókutatáshoz a Google kulcsszótervező eszközt és egy fizetős pro progit, a Rank Tracker szoftvert használtam, amellyel a kulcsszó helyezéseket is követni szoktam az ügyfeleimnél.
Ha nincs hozzáférésed olyan Google Ads fiókhoz, amelyben rendszeresen futnak a hirdetések, akkor pontosabb keresési számokat nem fogsz látni, csak tól-ig számokat, és a szezonalitást sem fogja megmutatni:
Ebben az esetben az Ubersuggest ingyenes online SEO eszközt javaslom, amellyel megkapod a Google kulcsszótervező pontosabb keresési számait:
Első lépések
Sok webshop a szöveges tartalom hiánya miatt nem kerül előre a Google keresési találatoknál.
A kulcsszókutatás és az összeállított termék- és kategóriaoldalak megvoltak. Ezenkívül egy online kérdőívet szoktam kitöltetni az ügyfeleimmel.
Megkérdezem, hogy a szolgáltatásuk/termékeik hogyan segítik az ügyfeleket, mik az értékeik, vagy milyen problémákat oldanak meg. Mi a USP-je cégnek? Sok előnyt is bekérek, amelyek a cég célközönségének igazán fontosak.
Ezek fontos infók a szövegírónak, de nekem is, amikor például a meta címeket és leírásokat megírom/beállítom.
Ezután a szövegírónak összeállítottam a briefet. Megadtam a fontosabb kulcsszavakat, kifejezéseket, sok információt a webshopról és az adott termékkategória oldalakról. Ezek után el tudta kezdeni a tartalmak megírását.
Ezidő alatt én a meta címeket és leírásokat kezdtem összeállítani a következők szerint:
Meta cím:
55-60 karakter (a szóközöket is beleszámítva). A rangsorolást közvetlenül befolyásolja.
Szerepeljen benne az oldal fő kulcsszava és a márka név is a végén. Ha ezzel még a karakterlimit alatt vagy, akkor érdemes lehet valami olyan előnyt beleírni, ami növelheti az átkattintási arányt.
Meta leírás:
155-160 karakter (a szóközöket is beleszámítva). Egy blog cikknél azonban a 155 karaktert sem jeleníti meg a Google, ha a megjelenés dátuma is ott van. Szóval ezt tényleg röviden, lényegretörően kell megírni:
Sokan továbbra is azt hiszik a meta leírás kapcsán, hogy a rangsorolást közvetlenül befolyásolja. Közvetlenül nem, de közvetetten igen.
Ez azt jelenti, hogy a meta leírás lényege, hogy az átkattintási arányt (CTR) növelje, és ezzel idővel előrébb lehet rangsorolni.
A korábban említett USP vagyis a fontos előnyök beleírása sokat számíthat az átkattintási arányban.
Az egyik termékkategóriánál például így lett beállítva a meta leírás:
Itt a leírásba bekerült egy előny a célközönség számára, a másnapi kiszállítás.
Így ennél a termékkategóriánál a legfontosabb keresési kifejezésre az oldal az 5. helyről az 1. helyre jött a Google keresési találati oldalán, és az átkattintási arány megduplázódott.
Webergonómia és a konverziós arány javítása
Az Analyticset átvizsgálva az látható volt, hogy a konverziós arány alacsony.
Vagyis elsőnek az Analyticsben be kellett állítani a célkonverziókat, mert ezek hiányoztak. Még mindig nagyon sok Analytics fiókban látom, hogy ez nincs beállítva (megrendelések, feliratkozók, ajánlatkérések, stb.).
Szerencsére a Shoprenter rendszerében látható a vásárlások száma, így egyszerűen ki lehetett számítani az elmúlt hónapok konverziós arányait.
Ha csak az organikus forgalomból érkező vásárlókat nézzük, akkor az arány 1% alatt volt.
Egyébként a nagy átlag a webshopoknál/weboldalaknál 1% körül van, tehát 100 látogatóból 1 szokott vásárolni.
Meg is beszéltünk egy Skype konzultációt, hogy ezen valahogy javítsunk. Ez igazából nem a SEO szakember feladata lenne, neki elsősorban releváns látogatókat kell hoznia a weboldalra, minél többet.
Viszont, ahogy már említettem, én dolgoztam korábban egy nagyobb webshopnál, ahol profin alkalmazták az online marketing eszközöket. Továbbá az elmúlt években is voltak már ügyfeleim az e-kereskedelemből, sokat jártam utána, sok mindent megtapasztaltam.
Kitértünk például a kiszállításra, megnéztük az átlagos kosárértéket, állítottunk az ingyenes házhozszállításhoz szükséges vásárlási összegen.
Jobban kiemeltük az előnyöket, mert sok minden csak a főoldalon jelent meg. Fontos viszont, hogy a Google-ből rögtön a termékkategória oldalakra, más aloldalakra érkeznek a potenciális vásárlók, legtöbb esetben a főoldalra el sem jutnak.
Így lényeges volt a célközönségnek szánt előnyöket minden aloldalon jól láthatóvá tenni.
A főoldalt is átszerkesztettük, mivel sok olyan elem hiányzott, ami kötelező egy webshop főoldalára.
Nehéz megmondani, hogy melyik fejlesztés, átszerkesztés segíthetett (mert ezt egyenként kellene tesztelni, beállítani és elég hosszú időn keresztül megfigyelni), de 1% fölé ment a konverziós arány, tehát megdupláztuk azt, és ez az eredmény azóta is stabilan megmaradt.
Feladatok még mindig maradtak, és biztosan lehetne még mit javítani a webshopon, de itt a fő feladat a keresőoptimalizálás volt.
Szöveges tartalmak feltöltése
A tartalmakat a szövegíró sorban készítette el, ezeket az ügyfél átnézte és rendben találta, majd jött a feltöltés.
A termékkategória oldalakon felülre pár sor szöveg ment, amely gyorsan összefoglalja, hogy milyen típusú termékeket találhat a nézelődő, leírtuk pár előnyüket, illetve, hogy mire használhatóak:
Kulcsszavakat már ebben az első szöveges részben is használtunk, félkövér stílusra állítottuk őket, és a hasonló alkategória oldalakra átlinkeltünk a szövegből, belső linkeket építettünk.
A belső linkek építését még mindig elfelejtik, pedig egy nagyon eredményes SEO technika.
Ez a tartalom nem volt még elég, egy jobban kifejtett rész az oldal aljára is bekerült.
A Google csak akkor fogja megérteni jól, hogy miről is szól az oldalad, ha minél több tartalmat szolgáltatsz. Ezenkívül ez a vásárlóknak is segít több infót adni a termékekekről.
Persze ekkora mennyiségű szöveges tartalmat szinte lehetetlen minden egyes termékkategória oldalra megírni és beállítani (vagy időigényes és költséges).
Ezért is volt az egész projekt kezdetekor az első lépések egyike a megfelelő termékkategóriák kiválasztása.
Blog cikkek
Itt most nem szeretnék senkit meggyőzni arról, hogy miért kellene rendszeresen blog cikkeket publikálni, vagy megmutatni, hogy hogyan kell keresőoptimalizálni egy blog cikket, mert ezekről írtam egy teljes checklistet és útmutatót.
Vannak olyan, a Google-ben keresett hosszabb, több szóból álló kifejezések, témák, amelyekre nem egy termékkategória oldallal fogunk elől rangsorolni, hanem egy jól megírt blog cikkel. Ezek a cikkek hasznos infókat nyújtanak, tippeket adnak, akár problémákat oldanak meg a potenciális vásárlóknak. A cikkekkel bizalmat növelünk, szakértelmet mutatunk az olvasóknak, nem a direkt eladás a cél.
A Fanti webshopnál korábban, a tavalyi évben több blog cikk is feltöltésre került. A tartalom mennyisége, a téma és a cikkek minősége rendben voltak, de a keresőoptimalizálási beállításaikban már voltak hiányosságok.
A Search Console-ban megnéztem, hogy mely cikkekre érkezett jelentősebb forgalom a Google-ből. Találtam olyan cikket is, amely a Google keresési találatoknál megjelent az első-második oldalon egy nagyobb forgalmú kifejezésre.
Azon a cikken elvégeztem a SEO beállításokat, és így első helyre jött fel:
Ezenkívül a meglévő cikkeknél a belső linkelésen javítottam, címsorokat állítottam be, jobban tagoltam a szövegeket, és a meta adatokon is szerkesztettem.
Új tartalmak is készültek, amelyek hasznos és releváns tippeket adnak a célközönségnek, és a megfelelő termékkategória oldalakat támogatják.
Meglévő backlinkek elemzése és kizárása
A meglévő backlinkek felkutatására (saját weboldalon) a legjobb és legpontosabb eszköz a Google Search Console!
Ki lehet exportálni egy táblázatba a backlinkeket, majd ezután kezdődik a vizsgálat. A projekt elején már megkérdeztem, hogy volt-e korában linképítés. Ennél a webshopnál volt egy kisebb mértékű linképítés, nem vásároltak több százas linklistát.
A linkek elemzéséhez több szoftvert is lehet használni, mint például az Ahrefs, Majestic vagy a SEO SpyGlass programokat. Én az utóbbit és a Majestic szoftvert használtam.
Valamint a saját szememet, tehát megnyitottam a hivatkozó oldalakat, így akár rögtön lehetett látni azok témáját, felépítését, minőségét és működését.
Több oldal közülük már nem működött, sok volt az elhanyagolt, szétesett, évek óta nem frissített oldal. Voltak nagyon nem a webshophoz kapcsolódó backlinkek is.
Ezeket végignéztem, és kijelöltem azokat a domaineket, amelyeket vissza akartam utasítani, vagyis jelezni a Google felé, hogy ezeket az oldalakat ne vegye figyelembe…
Ezt a jelzést/visszautasítást ismét melyik ingyenes eszközzel lehet megoldani?
Search Console-lal!
Használd a disavow funkciót. Be kell tenni egy sima txt fájlba a domain vagy URL címeket, és fel kell tölteni a fájlt. De itt van a Google magyar nyelvű útmutatója, szerintem könnyen alkalmazhatóak az ott leírtak.
Összefoglalás
Szerintem láthatod, hogy nem használtam titkos trükköket és technikákat a forgalom és a konverzió növeléséhez.
Folyamatosan minőségi tartalmakat készítettünk, végigmentem a kötelező On-Page SEO beállításokon, és több hónapos, hosszú SEO stratégiát folytattunk.
Én továbbra is azt tapasztalom, hogy sokszor csak egy SEO audit vagy stratégia van megrendelve, ami egy PDF-ben érkezik emailben, majd ott is marad a beérkező levelek között.
Lehet, hogy pár része meg lesz valósítva, a meta címek, esetleg a meta leírások beállításra kerülnek, de például a minőségi tartalom beállítása már elmarad…
Az egészet együtt kell végrehajtani, csak a kötelező “házi feladatok” elvégzésével lehet eredményeket elérni.
A 6 hónap végeztével folytatom tovább a közös munkát a webshoppal, van még mit csinálni! 🙂